Details:
1 item(s) foundJamuna multipurpose Bridge Project
JAMUNA MULTIPURPOSE BRIDGE PROJECT RIVER TRAINING WORKS AND RECLAMATION
GROUND BREAKING CEREMONY OCTOBER 1994 RIVER TRAINING CONTRACTORS HAM VAN OORD ACZ
Brug in opbouw waaronder een dhow vaart
geen
HAM en Van Oord ACZ waren in 1994 nog aparte internationaal opererende Nederlandse baggeraars. In 2003 gingen ze samen verder onder de naam Van Oord. GESCHIEDENIS: Een van de oudste Nederlandse baggerbedrijven was Adriaan Volker, opgericht in 1854. Adriaan Volker (1827) werd geboren in Sliedrecht. Op jonge leeftijd begon hij met het aannemen van rijswerken en kribwerken in de rivier de Merwede. In 1861 voerde hij onderhoudswerk uit aan het Voornse kanaal met een handbaggermolen. Steeds grotere werken werden kort daarna aangenomen zoals de aanleg van de noordelijke strekdam bij Hoek van Holland, het op diepte maken van de Rotterdamsche Nieuwe Waterweg en de onderbouw van de Moerdijkspoorbrug. Zijn zoon Leendert en kleinzoon Adraan II bouwden het bedrijf verder uit. Adriaan Volker I wordt gezien als de grondlegger van het groot baggerbedrijf. In het jaar 1954 bestond het baggerbedrijf 100 jaar en verkreeg het predikaat Koninklijk. Later, in 1978, werd het bedrijf voortgezet onder de naam Koninklijke Volker Stevin, na overname van Van Hattum & Blankevoort, de Stevin Groep. In 1991 fuseerde de baggerdevisie met de HAM (Hollandsche Aanneming Maatschappij), de baggerdochter van de Hollandse Beton Groep, en vervolgens werd Ballast Nedam Baggeren ingelijfd. Deze drie gefuseerde baggerbedrijven werden in het jaar 2003 overgenomen door Van Oord ACZ. De nieuwe, in Rotterdam gevestigde onderneming ging verder onder de naam Van Oord. (www, 29 december 2018 - Nationaal Baggermuseum). Bangabandhu Bridge, commonly called the Jamuna Multi-purpose Bridge is a bridge opened in Bangladesh in June 1998. It connects Bhuapur on the Jamuna River's east bank to Sirajganj on its west bank. The Jamuna River, which it spans, is one of the three major rivers of Bangladesh, and is fifth largest in the world in discharge volume.The bridge established a strategic link between the eastern and western parts of Bangladesh. It generates multifarious benefits for the people and, especially, promotes inter-regional trade in the country. Apart from quick movement of goods and passenger traffic by road and rail, it facilitated transmission of electricity and natural gas, and integration of telecommunication links. The bridge is on the Asian Highway and the Trans-Asian Railway which, when fully developed, will provide uninterrupted international road and railway links from southeast Asia through Central Asia to northwest Europe.[4]
Services
Rivers and Canals
Foundation medal
1994-10
1994
1994
Asia
Bangladesh
60 mm
57.16 gram
bronze
struck
27-12-2018
purchase